User: Guest  Login
Original title:
Auswahlgespräche als Instrument der Eignungsprüfung zum Lehramtsstudium 
Original subtitle:
Möglichkeiten und Grenzen am Beispiel der TUM School of Education 
Translated title:
Admission Interviews as Aptitude Testing Tool for Teacher Training 
Translated subtitle:
Potential and Limitations Illustrated by the Example of the TUM School of Education 
Year:
2015 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.) 
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Auswahlgespräche, Eignungsfeststellung, Hochschulzugang zum Lehramtsstudium 
Translated keywords:
Admission Interviews, Aptitude Testing, Admission to Teacher Training 
TUM classification:
EDU 510d 
Abstract:
Die Dissertation umfasst eine Evaluation von Auswahlgesprächen als selektives und beratendes Instrument der Eignungsprüfung zum Lehramtsstudium. Anhand von quantitativen und qualitativen Daten einer Bewerberkohorte (N = 237) an der TUM School of Education werden Selektionseffekte, die Durchführungsqualität sowie die Akzeptanz von Auswahlgesprächen empirisch untersucht. Ziel ist es, das angewandte Zulassungsverfahren zu optimieren und hochschulübergreifende Empfehlungen für den Einsatz und die Ge...    »
 
Translated abstract:
The dissertation evaluates admission interviews as a selective and advisory aptitude testing tool for teacher training. Quantitative and qualitative data of a cohort of applicants for teacher training (N = 237) at the TUM School of Education are analysed with regard to selection effects, the quality of implementation and the acceptance of admission interviews. The aim is to optimise the admission procedure and to develop recommendations concerning the implementation and conception of admission i...    »
 
Oral examination:
22.07.2015 
File size:
3196879 bytes 
Pages:
337 
Last change:
18.09.2015