User: Guest  Login
Original title:
Inklusion in der Informatischen Bildung am Beispiel von Menschen mit Sehschädigung
Translated title:
Inclusive Education in Computer Science exemplified by visually impaired people
Author:
Capovilla, Dino J.
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.)
Referee:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.); Miesenberger, Klaus (Prof. Dr.); Scholz, Markus (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Inklusion, Informatik, Sehschädigung
Translated keywords:
Inclusive education, computer science, visually impairment
TUM classification:
EDU 740d
Abstract:
Am Beispiel von Menschen mit Sehschädigung wird mit dieser Arbeit nach den Bedingungen für eine inklusive informatische Bildung gefragt. Dies geschieht mit zwei Querschnitt- und drei Evaluationsstudien, mit denen die technischen, lernpsychologischen und methodischen Aspekte inklusiver Bildung untersucht werden. Die Ergebnisse zeigen, wie Unterricht zugänglich gemacht werden kann und wie alle Kinder und Jugendlichen von inklusiven methodischen Erweiterungen profitieren können.
Translated abstract:
In this thesis, I investigate the conditions of inclusive computer-science courses focusing on visually impaired students. I examine the technical, learning psychological and methodical aspects of inclusive education by means of two cross-sectional and three evaluation studies. The results show how computer-science courses can be made accessible and how all students can benefit from inclusive methodical enhancements.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1245698
Date of submission:
04.03.2015
Oral examination:
17.06.2015
File size:
2555830 bytes
Pages:
210
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20150617-1245698-1-9
Last change:
23.06.2015
 BibTeX