User: Guest  Login
Original title:
Virtual Constellations of Next Generation Gravity Missions
Translated title:
Virtuelle Konstellationen von Schwerefeldsatellitenmissionen der nächsten Generation
Author:
Murböck, Michael
Year:
Document type:
Faculty/School:
Ingenieurfakultät Bau Geo Umwelt
Advisor:
Pail, Roland (Prof. Dr.)
Referee:
Pail, Roland (Prof. Dr.); Sneeuw, Nico (Prof. Dr.); Rummel, Reiner (Prof. Dr. Dr. h.c. mult.)
Language:
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen; GEO Geowissenschaften
Keywords:
Global Earth gravity field, Satellite constellations, Gravity retrieval simulations, Science requirements
Translated keywords:
Globales Erdschwerefeld, Satellitenkonstellationen, Schwerefeldbestimmung, Wissenschaftliche Anforderungen
TUM classification:
BAU 930d; BAU 900d
In this thesis Virtual Constellations of Next Generation Gravity Missions (NGGM) are assessed. The NGGM observes the Earth's gravity field and its temporal variations on a global scale.
Based on gravity retrieval performance simulations optimal constellations for the NGGM are derived. The NGGM objective is the fulfilment of science requirements in the fields of hydrology, glaciology, oceanography, solid Earth physics, and geodesy.
Translated abstract:
In dieser Dissertation werden virtuelle Konstellationen für Schwerefeldsatellitenmissionen der nächsten Generation (Next Generation Gravity Mission, NGGM) untersucht. Die NGGM beobachtet das globale Erdschwerefeld und seine zeitlichen Variationen.
Basierend auf Simulationen zur Schwerefeldbestimmung werden optimale Konstellationen für die NGGM ermittelt. Das Ziel der NGGM ist die Erüllung der wissenschaftlichen Anforderungen im Bereich der Hydrologie, Glaziologie, Ozeanographie, Physik der festen...     »
Date of submission:
19.02.2015