Original title:
Enzymatic Degradation of Gluten in Cereal-Based Foods and Beverages
Translated title:
Enzymatischer Abbau von Gluten in getreidebasierten Nahrungsmitteln und Getränken
Author:
Walter, Theresa Maria
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Köhler, Peter (Prof. Dr.)
Referee:
Köhler, Peter (Prof. Dr.); Groll, Michael (Prof. Dr.); Zorn, Holger (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie; LEB Lebensmitteltechnologie
TUM classification:
CHE 500d
As a basis for the production of high-quality gluten-free foods, the enzymatic degradation of gluten in cereal-based raw materials without need of its techno-functionality was investigated. By comparing the gluten-specific peptidase activities of different enzyme sources, a prolyl endopeptidase from Aspergillus niger was identified as the most suitable enzyme. It was used for gluten degradation in raw materials such as wheat starch, wheat bran, bread drink, and rye flour. Analysis of treated sam...     »
Als Grundlage für die Herstellung glutenfreier Lebensmittel hoher Qualität wurde der enzymatische Abbau von Gluten in getreidebasierten Rohmaterialien, für deren Verarbeitung die technofunktionellen Eigenschaften von Gluten nicht notwendig sind, untersucht. Durch Vergleich der glutenspezifischen Peptidasenaktivität verschiedener Enzyme wurde eine Prolylendopeptidase aus Aspergillus niger als bestgeeignetes Präparat identifiziert. Das Enzym wurde zur Behandlung glutenhaltiger Rohmaterialien wie W...     »
ISBN:
978-3-938896-96-9