User: Guest  Login
Original title:
Fahrzeugeigenlokalisierung innerhalb bekannter Indoor-Umgebungen mittels Seriensensorik
Translated title:
Vehicle self-localization within known indoor environments using series production sensors
Author:
Stümper, Stefan
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Knoll, Alois (Prof. Dr. habil.)
Referee:
Knoll, Alois (Prof. Dr. habil.); Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Fahrzeugeigenlokalisierung, autonomes Parken, Sensormodell, Ultraschall, Bildverarbeitung, Resampling, Partikel-Filter, Extended Kalman-Filter
Translated keywords:
Vehicle self-localization, autonomous parking, sensor model, ultrasound sensor, image processing, resampling, particle-filter, extended kalman-filter
TUM classification:
DAT 260d; DAT 815d
Diese Arbeit stellt Ansätze zur Fahrzeugeigenlokalisierung innerhalb bekannter Umgebungen wie Parkhäuser und Tiefgaragen vor. Sie sollen das autonome Parken ausschließlich auf Basis fahrzeugseitiger Seriensensorik ermöglichen. Es wurde einerseits ein Partikel-Filter-basierter Ansatz entwickelt, welcher auf Basis von Ultraschallsensoren, der Fahrzeugodometrie sowie einer a priori bekannten Umfeldkarte die Fahrzeugpose schätzt. Außerdem wurde ein bildbasierter Ansatz realisiert, welcher die Fahrze...     »
Translated abstract:
This thesis presents methods for vehicle localization within known environments like car parks and underground car parks. These methods enable autonomous parking solely using the cars series production sensors. On the one hand, a particle-filter-based approach was developed, which estimates the vehicle’s pose using ultrasonic sensors, vehicle’s odometry and an a priori map of the environment. On the other hand, a camera-based approach was realized, which performs vehicle localization using image...     »