User: Guest  Login
Original title:
Konzept für den wirtschaftlichen Einsatz modularer, wandelbarer Materialflusstechnik am Beispiel Airline Catering
Translated title:
Concept for efficient use of changeable and modular material flow systems – Example Airline Catering
Author:
Schmidt, Jan
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Günthner, Willibald A. (Prof. Dr.)
Referee:
Günthner, Willibald A. (Prof. Dr.); ten Hompel, Michael (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Wandelbarkeit, Internet der Dinge, EHB, Airline Catering, Bewertungsmodell
Translated keywords:
Changeability, Internet of Things, EMS, Airline Catering, Evaluation model
TUM classification:
FER 044d; WIR 780d; MAS 700d
Airline-Catering-Betriebe setzen oft Elektrohängebahnen (EHB) ein. Heutige Systeme sind wenig flexibel gestaltet. Mit der Anwendung des Konzepts „Internet der Dinge“ und branchenspezifischer konstruktiver Ansätze wird ein Weg zur Wandelbarkeit aufgezeigt. Die Bewertung der auf Basis von Experteninterviews gewonnenen Branchentrends und abgeleiteten herkömmlichen und wandelbaren Szenarien erfolgt mittels eines auch für andere Fälle und Branchen nutzbaren Bewertungsmodells.
Translated abstract:
Airline Catering Facilities are often equipped with monorail systems (EMS). Today’s systems have a low grade of flexibility. By adapting the “Internet of Things” concept and considering branches individual design requirements it is shown how to achieve changeability. Tendencies of Airline Catering Industry and scenarios are identified with experts´ interviews. The given scenarios for changeable and traditional systems are evaluated with a model that can also be used for other cases and different...     »
ISBN:
978-3-941702-63-9