Original title:
Adsorption and Reactions of COx and NOx Molecules on Heterogeneous Catalysts: Reactivity and in situ FTIR Spectroscopy Studies
Translated title:
Adsorption und Reaktionen von COx- und NOx-Molekülen an heterogenen Katalysatoren: Reaktivität und in situ FTIR Untersuchungen
Author:
Zheng, Jian
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Köhler, Klaus (Prof. Dr.); Bösl- von Grafenstein, Ulrich (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
TUM classification:
CHE 300d
By catalytic measurements and in situ spectroscopy, this thesis investigates the interaction of COx and NOx molecules with solid surfaces. Being a catalytic reaction of environmental relevance, the abatement of N2O over supported Ru catalysts was systematically studied. Both, catalytic activity measurements as well as mechanistic investigations were performed. Furthermore, an in situ infrared (IR) cell and a novel in situ photo IR cell were developed, optimized and successfully applied in the ch...     »
Diese Arbeit untersucht die Wechselwirkung von COx- und NOx-Molekülen mit festen Oberflächen mittels katalytischen Messungen und in situ Spektroskopietechniken. Als katalytische Reaktion von Relevanz für die Umwelt wurde die Zersetzung von N2O an Ru-Katalysatoren erforscht. Sowohl Messungen der katalytischen Aktivität als auch mechanistische Untersuchungen wurden durchgeführt. Des Weiteren wurden eine in situ Infrarot (IR)-Zelle sowie eine neue in situ-photo-IR-Zelle entwickelt und erfolgreich i...     »
ISBN:
978-3-8439-2012-4