Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Broy, Manfred (Prof. Dr. Dr. h.c)
Referee:
Broy, Manfred (Prof. Dr. Dr. h.c); Peleska, Jan (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein)
Keywords:
requirements, validation, risk, hazard, safety, analysis, system modelling, safety engineering, specification, control system
Translated keywords:
Anforderungen, Validierung, Risiko, Gefährung, Sicherheit, Analyse, Systemmodellierung, Sicherheitstechnik, Spezifikation, Regelungssystem
This thesis presents a validation method for specifications extending the guidance for achieving safety of technical systems. The method fosters the encoding of safety-related domain knowledge, the characterisation of hazards and the specification of safety measures. The formal approach applies behavioural modelling and provides patterns to disclose and remove hazards. The evaluation is achieved by a case study, a literature review and expert interviews.
Diese Arbeit stellt eine Absicherungsmethode vor, um das Gefährdungspotential technischer Systeme zu verringern. Die Methode unterstützt die Abbildung von sicherheitsbezogenem Domänenwissen, die Charakterisierung von Gefährdungen sowie die Spezifikation von Sicherheitsmaßnahmen. Der formale Ansatz basiert auf einer Verhaltensmodellierung und bietet Muster zur Erkennung und Behandlung von Gefährdungen. Die Evaluierung erfolgt durch eine Fallstudie, Literaturrecherche und Expertenbefragungen.
Date of submission:
25.06.2014