Original title:
Carbide Materials as Catalysts and Catalyst Supports for Applications in Water Electrolysis and in Heterogeneous Catalysis
Translated title:
Carbide als Katalysatoren und Katalysatorträgermaterialien für Anwendungen in der Wasserelektrolyse und in heterogener Katalyse
Author:
Meyer, Simon Georg
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Köhler, Klaus (Prof. Dr.); Lerf, Anton (Prof. Dr.); Hinrichsen, Kai-Olaf (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
To reduce operational costs for the water electrolysis, big efforts on lowering the platinum content of the cathode catalyst are being made. Carbide materials are amongst the most promising candidates as both support materials and active electrocatalysts by themselves. By systematically studying the parameters influencing their catalytic performance and especially their limitations, the present work evaluates the applicability of the carbides SiC, WC, Mo2C, TaC and NbC for the hydrogen evolution...     »
Um die Betriebskosten für die Wasserelektrolyse zu senken, werden große Anstrengungen zur Reduktion des Platingehaltes des Kathodenkatalysators unternommen. Carbidmaterialien zählen dabei zu den vielversprechendsten Kandidaten, um als Trägermaterial den Platingehalt zu verringern und werden auch selbst als Aktivkomponenten diskutiert. Die vorliegende Arbeit untersucht die Eignung der Carbide SiC, WC, Mo2C, TaC und NbC als Katalysatoren für die Wasserstoffentwicklung und für heterogene Katalyse i...     »
ISBN:
978-3-8439-1695-0