User: Guest  Login
Translated title:
Verhaltenswissenschaftliche Aspekte in Management Science
Translated subtitle:
Experimentelle Studien zum Lagerwesen, Gesundheitswesen und der Portfolio Planung.
Author:
Schiffels, Sebastian Moritz
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Advisor:
Kolisch, Rainer (Prof. Dr.)
Referee:
Kolisch, Rainer (Prof. Dr.); Minner, Stefan (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Behavioral Operations Management, Behavioral Operations Research, Laboratory Experiments
Translated keywords:
Verhaltenswissenschaftliches Operations Management, Verhaltenswissenschaftliches Operations Research, Verhaltenswissenschaftliche Experimente
The thesis addresses human decision making in different problem settings of management science by conducting three experimental studies. The first laboratory study provides insights into decision biases in penalty-based “newsvendor problems”. Based on this theoretical foundation, an experimentally investigation of surgery planning conducted with experienced surgeons demonstrates identical biases in the health care context. Behavioral decision rules and biases in a “knapsack problem” are focus of...     »
Translated abstract:
Die Arbeit beschäftigt sich mit menschlichem Verhalten in diversen Problemstellungen aus dem Bereich Management Science. Die erste Untersuchung zum „Zeitungsjungenproblem“ verdeutlicht ein, im Vergleich zum theoretisch Benchmark, suboptimales Entscheidungsverhalten. Darauf aufbauend wird in einer zweiten Studie das Planungsverhalten von Ärzten bei der Operationsraumplanung untersucht und es können ähnliche Verhaltensmuster verifiziert werden. In einer dritten Laborstudie wird die Anwendung von E...     »
Date of submission:
24.04.2014