User: Guest  Login
Original title:
Investigating Knowledge Structures in Computer Science Education
Translated title:
Untersuchung von Wissensstrukturen in der Informatikausbildung
Author:
Mühling, Andreas Michael
Year:
2014
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.)
Referee:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.); Hundhausen, Christopher (Prof., Ph.D.); Magenheim, Johannes (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; EDU Erziehungswissenschaften
Controlled terms:
Wissen; Struktur; Informatikunterricht
TUM classification:
EDU 740d; DAT 030d
Abstract:
A novel, computer-based analysis method is presented that is built upon aggregating a set of concept maps. This allows to visualize and investigate the state and development of the knowledge structures of groups of persons. The method has been applied in three research studies in the context of computer science education. Among others, the influence of the compulsory school subject "Informatics" in Bavarian secondary schools on the knowledge structures of beginning students is investigated; a v...     »
Translated abstract:
Es wird eine neuartige, computerbasierte Auswertungsmethode vorgestellt, die auf der Zusammenfassung einer Menge von Begriffsnetzen beruht. Dadurch kann der Stand sowie die Entwicklung von Wissensstrukturen in Gruppen sichtbar gemacht und erforscht werden. Die Methode wurde in drei Forschungsprojekten im Kontext der Informatikausbildung angewendet. Dabei wurde unter anderem der Einfluss des Pflichtfachs "Informatik" an bayerischen Gymnasien auf die Wissensstrukturen von Studienanfängern untersuc...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1190967
Date of submission:
19.02.2014
Oral examination:
20.05.2014
File size:
5181744 bytes
Pages:
297
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20140520-1190967-0-6
Last change:
06.10.2014
 BibTeX