Analyzing and Leveraging Benefits of Online Social Networking for the Elderly – Effects and Design of Social Networking Sites
Empirische Analyse sozialpsychologischer Effekte sozialer Online-Netzwerke und Ansätze zu deren wirksamen Gestaltung für ältere Menschen
Köbler, Felix
Fakultät für Informatik
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.)
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.); Leimeister, Jan Marco (Prof. Dr.)
DAT Datenverarbeitung, Informatik; SOZ Soziologie
Online social networking, elderly, social networking sites, social support, social connectedness, social capital, design science research, theory-driven design, evidence-based design, social design principles
Soziale Online-Netzwerke, Soziale Netzwerke im Internet, ältere Menschen, Soziale Unterstützung, Soziales Kapital, Social Connectedness, Design Science Research, theoriegeleitete Gestaltung, evidenzbasierte Gestaltung, konzeptionelle Grundsätze
Negative effects of aging populations in modern societies and the growing impact of a novel modality of social interaction through social networking sites (SNS) on interpersonal relationships and social interaction of especially elderly individuals are the setting and motivation of the underlying research. This thesis identifies expectations, needs, and concerns of elderly individuals towards online social networking; empirically analyzes socio-psychological benefits potentially realized throug...     »