User: Guest  Login
Original title:
Zur Optimierung des Wirkungsgrades von Stirnradgetrieben
Translated title:
Efficiecy Optimization of Spur Gear Systems
Author:
Hinterstoißer, Michael
Year:
2014
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.)
Referee:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.); Sauer, Bernd (Prof. Dr.); Stahl, Karsten (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau
Abstract:
Der Wirkungsgrad von Stirnradgetrieben hängt unter anderem von der Verzahnungsgeometrie, der Flankenoberfläche, dem Schierstoff sowie der Ölversorgung ab. In theoretischen Untersuchungen wurden verlustoptimierte Verzahnungsgeometrien ausgelegt. In experimentellen Untersuchungen wurden aus allen oben genannten Einflussgrößen Maßnahmen zur Optimierung des Wirkungsgrades abgeleitet. Die optimale Kombination führte im Durchschnitt über alle Betriebsbedingungen zu über 70% Einsparungen bei den Getrie...     »
Translated abstract:
The efficiency of gearboxes depends among other things on gear geometry, flank surface, oil and oil supply. In theoretical investigations, loss optimized gear geometries were designed. In experimental studies, several measures to optimize the efficiency were derived from all the factors mentioned above. The optimal combination resulted in 70% power loss savings in average over all operating conditions.
ISBN:
978-3-8439-1896-1
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1174231
Date of submission:
27.09.2013
Oral examination:
30.06.2014
Last change:
13.02.2015
 BibTeX