Original title:
Augmented Beam Elements Using Unit Deflection Shapes Together with a Finite Element Discretisation of the Cross Section
Translated title:
Erweiterte Balkenelemente unter Verwendung von Einheitsverformungszuständen mit einer Finite Elemente Diskretisierung des Querschnitts
Author:
Kreutz, Johannes
Faculty/School:
Fakultät für Bauingenieur- und Vermessungswesen
Advisor:
Müller, Gerhard H. (Prof. Dr. habil.)
Referee:
Müller, Gerhard H. (Prof. Dr. habil.); Adam, Christoph (Prof. Dr.)
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
Finite Elements, Beams, Unit deflection shapes, Warping, Augmented Beam Theories
Translated keywords:
Finite Elemente, Balken, Einheitsverformungen, Verwölbung, Erweiterte Balkentheorien
Controlled terms:
Balkentheorie; Finite-Elemente-Methode
TUM classification:
BAU 154d
This thesis covers augmented beam Finite Elements for prismatic structures with a linear 3D material under static and dynamic excitations. An approach of superposed unit deflection shapes which are defined on a two dimensional Finite Element mesh of the cross section is used. This mesh of the cross section is also used for the preparation of the deflection shapes by solving different differential equations such that most efficient deflection shapes emerge.
Die Arbeit behandelt erweiterte Finite Balkenelemente für prismatische Strukturen mit linearem 3D Materialgesetz unter statischen und dynamischen Lasten. Es wird eine Superposition von Einheitsverformungszuständen eingesetzt, die auf einem 2D Finite Elemente Netz des Querschnitts definiert sind. Dieses Netz wird auch für die Erzeugung der Einheitsverformungszustände verwendet, wobei verschiedene Differentialgleichungen gelöst werden, um möglichst effektive Einheitsverformungen zu erhalten.
Date of submission:
12.06.2013