Original title:
Advisor:
Lüth, Tim C. (Prof. Dr.)
Referee:
Lüth, Tim C. (Prof. Dr.); Strauß, Gero (Prof. Dr. habil.); Walter, Ulrich (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Subject group:
FEI Feinwerktechnik, Medizintechnik, Technische Optik, Reprographietechnik; MAS Maschinenbau; MED Medizin
Keywords:
chirurgisches Assistenzsystem, Leistungssteuerung, Navigated Control, Navigation, Neuromonitoring
Translated keywords:
surgical assistance system, power control, Navigated Control, navigation, intraoperative neurophysiological monitoring
Aufgrund der engen Nachbarschaft vieler lebenswichtiger Strukturen in einem kleinen Operationsgebiet ist ein chirurgischer Eingriff im Mittelohr- und Felsenbeinbereich anspruchsvoll. Dabei ist unter anderem der schützenswerte Gesichtsnerv (Fazialis) einer hohen Verletzungsgefahr ausgesetzt. In dieser Arbeit wird der neuartige Ansatz zur Lokalisierung des Fazialis und Leistungssteuerung einer chirurgischen Fräse mithilfe von Nervmonitor-Daten (Elektromyographie, EMG) für HNO-Chirurgie weiterentwi...     »
Due to the close proximity of many vital structures in the small operating field, surgery in the middle ear and petrous bone is challenging. Among other things, the facial nerve is exposed to a high risk of injury. In this thesis the novel approach to localize the facial nerve and to control the power of a surgical drill using EMG data from the nerve monitor for ENT surgery was further developed and a surgical assistance system was designed based on it. The intraoperative nerve localization is i...     »
Date of submission:
11.04.2013