Complexity and Approximation of Fundamental Problems in Computational Convexity
Komplexität und Approximation grundlegender Probleme in der Computational Convexity
König, Stefan M.
Fakultät für Mathematik
Gritzmann, Peter (Prof. Dr.); Brandenberg, René (Dr.)
Gritzmann, Peter (Prof. Dr.); Schulz, Andreas (Prof. Dr.); Hernández Cifre, Maria (Prof. Dr.)
MAT Mathematik
Computational, Convexity, Containment, Core Sets, Hausdorff distance, Norm maximization, Transversal, Helly-Type Theorem, Convex Geometry, Geometric Inequalities, Approximation
Computational, Convexity, Containment, Core Sets, Hausdorff Abstand, Normmaximierung, Transversale, Helly-Typ Aussage, Konvexgeometrie, Geometrische Ungleichungen, Approximation
Schlagworte (SWD):
Computational convexity; Komplexitätstheorie; Approximationstheorie
MAT 520d; MAT 910d
The thesis investigates several fundamental problems in Computational Convexity, i.e. it studies algorithmic questions on convex sets in unbounded dimensions. Throughout, a particular focus is put on the question how the dimension influences the complexity and approximability of these problems. For a geometric fundament, we use symmetry coefficients of convex bodies to sharpen classic geometric inequalities and formulate them in a dimension independent way. We employ the theory of Fixed Param...     »
Die Dissertation untersucht eine Reihe grundlegender Probleme des Gebiets der Computational Convexity, d.h. des Studiums algorithmischer Fragen auf konvexen Mengen in unbeschränkter Dimension. Besonderes Augenmerk liegt dabei stets auf der Frage, welchen Einfluss die Dimension auf die Komplexität bzw. die Approximierbarkeit dieser Probleme hat. Als geometrische Grundlage beweisen wir Verschärfungen von klassischen geometrischen Ungleichungen, die sich mittels Symmetriekoeffizienten dimension...     »
04.04.2013
09.08.2013