User: Guest  Login
Original title:
Catalysis with supported size-selected Pt clusters
Original subtitle:
Fundamental UHV and applied ambient experiments
Translated title:
Katalyse mit geträgerten, größenselektierten Pt Clustern
Translated subtitle:
Fundamentale UHV und angewandte Normaldruck Experimente
Author:
Schweinberger, Florian Frank
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Heiz, Ulrich K. (Prof. Dr.)
Referee:
Heiz, Ulrich K. (Prof. Dr.); Köhler, Klaus (Prof. Dr.); Schuster, Michael (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Catalysis, Surface Science, Physical Chemistry, Clusters, Spectroscopy
Translated keywords:
Katalyse, Oberflächen, Physikalische Chemie, Cluster, Spektroskopie
Controlled terms:
Platin; Katalyse; Alkene
TUM classification:
CHE 167d; CHE 376d; CHE 658d
Supported, size-selected Platinum clusters (8–68 atoms), as sophisticated heterogeneous model catalyst system, were investigated with respect to different aspects of their catalytic properties as a function of size. Under ultra high vacuum conditions the electronic structure, adsorption properties and reactivity of two olefins on surfaces and Pt clusters were probed in the submonolayer range. With adsorbed trichloroethene a possible cluster-adsorbate induced change in the electronic structure a...     »