Original title:
Permanent Magnet Reluctance Actuators for Vibration Testing
Translated title:
Permanentmagnetische Reluktanzaktoren für den Einsatz in der Schwingungsanregung
Author:
Wiedemann, Daniel
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Ulbrich, Heinz (Prof. Dr.)
Referee:
Ulbrich, Heinz (Prof. Dr.); Baier, Horst (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
reluctance actuator, reluctance, magnetic actuator, vibration testing, disturbing noise, magnetic design, simulation, co-energy.
Translated keywords:
Reluktanzaktor, Reluktanz, Magnetaktor, Vibration, Störgeräusche, Störgeräuschprüfung, Schwingungsanregung, Magnetkreisentwurf, Co-Energie
Magnetic reluctance actuators exhibit a high force density and energy efficiency. In this thesis a mechatronic design method for magnetic actuators for vibration excitation is developed. Eddy currents are reduced by a lamination of the magnetic circuit thereby enhancing the system dynamics. A reduced order model enables the dynamic simulation of the electromagnetic energy conversion. The presented methods are verified by experiments with two prototype actuators.
Permanentmagnetische Reluktanzaktoren zeichnen sich durch eine hohe Kraftdichte und Energieeffizienz aus. Im Rahmen der Dissertation wird ein mechatronisches Entwurfsverfahren für Magnetaktoren zur Schwingungsanregung entwickelt. Durch die vollständige Blechung des Magnetkreises werden Wirbelströme unterdrückt und die Systemdynamik gesteigert. Ein ordnungsreduziertes nichtlineares Modell ermöglicht die dynamische Simulation der elektromagnetischen Energiewandlung. Die vorgeschlagenen Methoden w...     »
Date of submission:
15.10.2012