Original title:
Advisor:
Pail, Roland (Prof. Dr.)
Referee:
Pail, Roland (Prof. Dr.); Schuh, Wolf-Dieter (Prof. Dr.); Rummel, Reiner (Prof. Dr. h.c. mult.)
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
GOCE, Gradiometer, Level 1b Processor, Star Sensor, Gravity Gradients, Gravity Field, Angular Rate
Translated keywords:
GOCE, Gradiometer, Level 1b Prozessor, Sternsensor, Schweregradienten, Schwerefeld, Winkelgeschwindigkeiten
Controlled terms:
Gradiometer; Sternsensor; Schwerefeld; Winkelgeschwindigkeit; Meer; Gravitation; Satellit; Mission
TUM classification:
BAU 936d
In this work the GOCE (Gravity field and steady-state Ocean Circulation Explorer) gradiometer data as well as the related processing strategies are analyzed, and further developed. In particular, improved methods for the determination of the angular rates and the attitude of the satellite are introduced, which have been implemented in the official processing, meanwhile, and which initiated a reprocessing of all GOCE gradiometer data.
In dieser Arbeit werden die Gradiometerdaten der Satellitenmission GOCE (Gravity field and steady-state Ocean Circulation Explorer) sowie die zugehörigen Prozessierungsstrategien analysiert und weiterentwickelt. Es werden insbesondere verbesserte Methoden für die Bestimmung der Winkelgeschwindigkeiten und der Lage des Satelliten vorgestellt, welche mittlerweile in die offizielle Prozessierungskette übernommen wurden und zu einer Reprozessierung der gesamten GOCE Gradiometerdaten geführt haben.
Date of submission:
02.08.2012