Ultrafast Spin Dynamics in Semiconductors: A Comparative Optical Analysis of Direct and Indirect Materials
Ultraschnelle Spindynamik in Halbleitern: Eine vergleichende optische Analyse direkter und indirekter Materialien
Hautmann, Christine
Fakultät für Physik
Laubereau, Alfred (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Laubereau, Alfred (Prof. Dr. Dr. h.c.); Brandt, Martin S. (Prof. Dr.)
PHY Physik
electron spin dynamics, hole spin dynamics, semiconductors, germanium, optical orientation, spin-orbit coupling, Landé tensor, magneto-optical pump-pobe-spectroscopy
Spindynamik, spinpolarisierte Löcher, Halbleiter, Germanium, optische Orientierung, Spin-Bahn-Kopplung, Landé-Tensor, magneto-optische Pump-Pobe-Spektroskopie
This work provides a comparative analysis of spin dynamics in direct- and indirect-gap bulk semiconductors. In particular, the data represent the first comprehensive magneto-optical pump-probe investigation of the dynamics of optically induced carrier spin polarisations in the indirect-gap semiconductor germanium. Data on selected direct-gap semiconductors support the present good understanding of spin dynamics of conduction band electrons in those materials. In germanium, unlike in direct-gap s...     »