User: Guest  Login
Original title:
Schwingungsverhalten von Zahnradgetrieben
Original subtitle:
Beurteilung und Optimierung des Schwingungsverhaltens von Stirnrad- und Planetengetrieben
Translated title:
Vibration behavior of gearboxes
Translated subtitle:
Assessment and optimization of the vibration behavior of cylindrical and planetary gearboxes
Author:
Heider, Michael Karl
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.)
Referee:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.); Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Getriebe, Verzahnung, Zahnrad, Anregung, Schwingung, Geräusch, Eigenfrequenz, Beurteilung, Auslegung, Optimierung
Translated keywords:
Gears, mesh, gear, excitation, vibration, noise, eigenfrequency, assessment, design, optimization
Zur Auslegung und Optimierung schwingungsarmer Zahnradgetriebe ist eine Beschreibung der Anregungseffekte notwendig. In dieser Arbeit werden auf Grundlage unterschiedlicher Möglichkeiten zur rechnerischen Beschreibung des Schwingungsverhaltens von Getrieben Kenngrößen zur einfachen Beurteilung des Anregungsverhaltens zusammengestellt und weiterentwickelt. Hieraus wird nun eine Auslegungsmethode abgeleitet, die die notwendigen Schritte unter Beachtung der entsprechenden Einflussgrößen in der Verz...     »
Translated abstract:
For designing and optimizing low vibration gearboxes it is necessary to describe the excitation effects. In this work there were derived values for easy assessment of the excitation parameters and dynamic behavior based on different calculation methods for the vibration excitation of gear meshes. Therefore there is derived a design method which contains the necessary steps with the relevant factors for the design of low vibration gear mesh.
Date of submission:
02.07.2012