Masterarbeit
Weather derivatives – Risk management of a portfolio
Translated title:
Wetterderivate – Risikomanagement eines Portfolios
Protection against weather risk becomes more and more important nowadays as financial performances of many enterprises are sensitive to specific weather conditions. To manage weather risks, such as droughts or extreme rainfalls, weather derivatives have been developed. The corresponding payoffs are determined by weather indices, which are based on a weather variable, such as temperature, measured over a contract period at a chosen weather station. Regarding a portfolio consisting of several weat...     »
Die Absicherung gegen Wetterrisiken gewinnt in der heutigen Zeit immer mehr an Bedeutung, da die Geschäftsergebnisse vieler Unternehmen in den verschiedensten Branchen von klimatischen Bedingungen beeinflusst werden. Eine Möglichkeit, sich gegen solche Risiken, wie z.B. Dürre oder starken Regenfall, zu schützen, bieten Wetterderivate. Diese basieren auf Wetterdaten, welche über die gesamte Vertragslaufzeit an einer gewählten Wetterstation gemessen werden und einen Wetterindex bilden, der die Aus...     »
Advisor:
Prof. Dr. Matthias Scherer; Ralf Hungerbühler (Munich Re)
Referee:
Prof. Dr. Matthias Scherer