User: Guest  Login
Original title:
Schleppmomente in Synchronisierungen von Fahrzeuggetrieben
Translated title:
Power loss behaviour of non engaged synchronizer systems in automobile transmissions
Author:
Wirth, Michael Andreas
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.)
Referee:
Höhn, Bernd-Robert (Prof. Dr.); Volk, Wolfram (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Schleppmomente, Flüssigkeitsreibung, Viskosität
Translated keywords:
drag torque, viscosity, liquid friction
Controlled terms:
Fahrzeuggetriebe; Wechselgetriebe; Synchronisierung; Tribologie; Leerlauf; Reibungsverlust
TUM classification:
MAS 305d; VER 074d
Im Rahmen der Dissertation wurden die Einflussfatoren auf die Schleppmomente von nicht geschalteten Synchronisierungen experimentell bestimmt. Einflussfaktoren, welche die Ölmenge zwischen den Reibflächen verändern, wirken sich maßgeblich auf die Schleppmomente aus. Vor allem bei hoher Ölviskosität verursacht Flüssigkeitsreibung deutlich höhere Schleppmomente als Grenzreibung. Basierend auf den Versuchen wurde ein Berechnungsverfahren entwickelt, welches die Schleppmomente beschreibt.
Translated abstract:
This experimental work analyses the power loss behaviour of non engaged synchronizer systems with regard to the main influencing factors by means of a test rig. Parameters which are influencing the amount of oil between the friction surfaces impact the level of the drag torque. The drag torque at high viscosity exceeds the drag torque at dry friction. Based on the test rig results a method of calculation was developed to describe the drag torque of synchronizers.
Date of submission:
12.04.2012