User: Guest  Login
Original title:
Erhöhung der Nahttiefe beim Laserstrahl-Wärmeleitungsschweißen von Stählen
Translated title:
Increasing the Weld Pool Depth during the Heat Conduction Mode Laser Beam Welding of Steel
Author:
Daub, Rüdiger
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Zäh, Michael (Prof. Dr.)
Referee:
Beyer, Ralf Eckhard (Prof. Dr. habil.); Zäh, Michael (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
FER Fertigungstechnik; MAS Maschinenbau
Keywords:
Laser, schweißen, Oberflächenspannung, Marangoni-Effekt
Translated keywords:
laser, welding, surface tension, Marangoni Effect
Controlled terms:
Laserschweißen; Metallischer Werkstoff; Schweißbad; Marangoni-Effekt
TUM classification:
FER 535d; FER 640d
Die Arbeit befasst sich mit dem Einfluss der Oberflächenspannung auf die Schmelzbadströmung beim Laserstrahl-Wärmeleitungsschweißen. Gradienten der Oberflächenspannung erzeugen über den Marangoni-Effekt eine Strömung, die den Energietransport in Stahlschmelzen dominiert. Diese auch als Marangoni-Konvektion bekannte Strömung wird genutzt, um die Nahttiefe zu erhöhen. Es werden drei Methoden vorgestellt und untersucht, mit denen durch Ausnutzen des Marangoni-Effektes die Nahttiefe erhöht werden ka...     »
Translated abstract:
This work investigates the influence of the surface tension on the weld pool dynamics during heat conduction mode laser beam welding. A gradient of the surface tension induces convection into the weld pool by the so called Marangoni Effect. This convection dominates the energy transport within the weld pool. Therefore, it can be used to increase the welding depth. Hence, three methods with which the surface tension can be altered and the weld pool depth increased are presented and analysed.
Series:
Forschungsberichte iwb