Extremal Behavior of Multivariate Mixed Moving Average Processes and of Random Walks with Dependent Increments
Extremales Verhalten von mehrdimensionalen Mixed Moving Average Prozessen und Irrfahrten mit abhängigen Zuwächsen
Moser, Martin
Fakultät für Mathematik
Stelzer, Robert (Prof. Dr.)
Stelzer, Robert (Prof. Dr.); Gantert, Nina (Prof. Dr.); Samorodnitsky, Gennady (Prof. Dr.)
MAT Mathematik
regular variation, mixed moving average process, supOU process, Ornstein-Uhlenbeck process. random walk, Lévy basis, stochastic volatility model
reguläre Variation, Mixed Moving Average Prozess, supOU Prozess, Ornstein-Uhlenbeck Prozess. Irrfahrt, Lévy Basis, stochastisches Volatilitätsmodell
The doctoral thesis treats with the extremal behavior of stochastic processes using the concept of regular variation. In particular, finite and infinite-dimensional regular variation is proved for mixed moving average processes driven by regularly varying Lévy bases. Moreover, the special case of multivariate superpositions of Ornstein-Uhlenbeck processes is considered as well as the related supOU stochastic volatility model, which is analyzed with respect to its tail behavior. Furthermore, lim...     »