Synthesis and Applications of Bidentate N-heterocyclic Mono- and Biscarbene Ligands
Synthese und Anwendungen von Bidentaten N-heterozyklischen Mono- und Biscarbene Liganden
Jokic, Nadezda
Fakultät für Chemie
Kühn, Fritz Elmar (Prof. Dr.)
Kühn, Fritz Elmar (Prof. Dr.); Jovančićević, Branimir S. (Prof. Dr.); Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
CHE Chemie
Catalysis, bis N-heterocyclic carbene (NHC), bridge functionalized, polymer-supported, rhodium, palladium, hydrosilylation, transfer hydrogenation, Suzuki-Miyaura cross coupling
Katalyse, N-Heterozyklische Carbene (NHC), brücken-funktionalisiert, polymergeträgert, Rhodium, Palladium, Hydrosilylierung, Tansferhydrierung, Suzuki-Miyaura-Kreuzkupplung
Bridge functionalized chelate bis-N-heterocyclic carbene (bis-NHC) rhodium(I) and palladium(II) complexes of the general formula (bis-NHC)Rh(COD)PF6 and Pd(bis-NHC)Br2, having a hydroxyl functional group attached to the bridging moiety were prepared and characterized including single crystal X-ray analysis for Rh(bis-(Me-NHC)(COD)PF6, Rh(bis-(Et-NHC)(COD)PF6, Pd(bis-(MeNHC))Br2. The bis-NHC rhodium complexes were examined in hydrosilylation and transfer hydrogenation reactions. The bis-NHC pall...     »