Drivers of Earnings Management and Conservatism in the German Stock Market
Effects of IFRS Adoption and Family Governance
Determinanten von Gewinneigenschaften deutscher börsennotierter Unternehmen
Übersetzter Untertitel:
Auswirkungen von IFRS-Einführung und Governance-Strukturen in Familienunternehmen
Günther, Nina Angela
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Achleitner, Ann-Kristin (Prof. Dr. Dr.)
Achleitner, Ann-Kristin (Prof. Dr. Dr.); Kaserer, Christoph (Prof. Dr.)
WIR Wirtschaftswissenschaften
earnings quality, earnings management, family firms, IFRS, corporate governance
Gewinnqualität, Gewinnsteuerung, Bilanzpolitik, Familienunternehmen, IFRS, Corporate Governance
The thesis analyzes how IFRS introduction, governance and other firm characteristics influence earnings quality among German listed firms. Results suggest that differences in earnings characteristics among German firms are mainly driven by differences in corporate governance structures, general firm characteristics such as firm size and the respective capital market environment, whereas the adoption of IFRS only shows limited influence. Thereby, family firms exhibit more conservative earnings th...     »