Original title:
Untersuchung zum Einfluss der geographischen Höhe auf die Blutzuckerhomöostase bei Patienten mit Diabetes mellitus Typ 1 unter körperlicher Belastung
Translated title:
Examination about the influence of altitude on the blood sugar regulation on patients with diabetes mellitus type 1 during physical activity
Author:
Graf, Saskia
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Schumm-Draeger, Petra-Maria (Prof. Dr.)
Referee:
Neumeier, Dieter (Prof. Dr.); Schumm-Draeger, Petra-Maria (Prof. Dr.); Hauner, Johann J. (Prof. Dr.)
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
Diabetes mellitus Typ 1, Höhe, alpin, körperliche Belastung, Sport
Translated keywords:
diabetes mellitus type 1, high altitude, sports, mountainsports
In der vorliegenden Pilotstudie wurde der Einfluss der geographischen Höhe auf den Blutzuckerverlauf bei Typ-1-Diabetikern unter körperlicher Belastung untersucht. Bei insgesamt 8 Probanden wurde anhand von CGMS-Sensoren (Continious Glucose Monitoring System) der Blutzuckerverlauf während einer definierten ergometrischen Belastung auf 500mNN (München) und auf 2650mNN (Zugspitze, Schneefernerhaus) dokumentiert und miteinander verglichen. Die Untersuchungsergebnisse zeigen, dass bei körperlicher B...     »
In the following pilot study the influence of altitude on the blood sugar regulation of patients with diabetes mellitus type 1 during physical activity was examinated. At 8 probands the developing of the blood sugar values during an accurately defined ergometric stress at the altitude of 500mNN (Munich) and of 2650mNN (Zugspitze, Schneefernerhaus) was documented with the help of the Continious Glucose Monitoring System. The results of both altitudes have been compared. They demonstrate that duri...     »
Date of submission:
09.12.2010