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Original title:
Objektivierung des Schwingungskomforts bei instationärer Fahrbahnanregung
Translated title:
Quantification of Vibrational Comfort during Instationary Excitation by Road Surfaces
Author:
Knauer, Peter
Year:
2010
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.)
Referee:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.); Bubb, Heiner (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
instationär, Komfort, Schwingungskomfort, Perzeptionsschwelle, gerade wahrnehmbarer Unterschied, Relevanzfilterung, Random Forest, Maskierung
Translated keywords:
instationary, comfort, vibration, perception treshold, Random Forest, masking
Abstract:
In der vorliegenden Arbeit werden Filter für die Schwingungskomfortbewertung von Fahrzeugen bei instationärer Fahrbahnanregung entwickelt. Entsprechend der menschlichen Wahrnehmung erfolgt zunächst die Selektion komfortrelevanter Streckenabschnitte, bevor diese Eingang in die Bewertung finden. Die Untersuchungen basieren auf Beschleunigungssignalen an den Schnittstellen zwischen Mensch und Fahrzeug. Ein wesentlicher Aspekt der Arbeit liegt darin, dass alle betrachteten Schwingungsphänomene mit e...     »
Translated abstract:
In the presented work, filters are developed for the evaluation of vibration comfort at instationary excitation. Corresponding to human perception, comfort-relevant sections of the road are chosen. These measurement periods comprise the foundation of further evaluation. Acceleration signals gathered at specific points of the human-machine interface provide the raw data for the testing process. A core aspect of these studies is to examine all recorded phenomena of vibration with an overlaid noise...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=966144
Date of submission:
09.03.2010
Oral examination:
01.09.2010
Pages:
145
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20100901-966144-1-2
Last change:
24.09.2010
 BibTeX