Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Färber, Georg (Prof. Dr.)
Referee:
Herkersdorf, Andreas (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; ELT Elektrotechnik; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Realzeittest, maximale Programmlaufzeit, Worst Case Execution Time (WCET), WCET, Software-Komponente, Fahrzeugsoftware, AUTOSAR, Steuergerät, Testdatengenerierung, Laufzeitoptimierung, kontrollflussorientierter Test, zerlegter Test.
Translated keywords:
real-time testing, worst case execution time (WCET), WCET, software component, automotive software, AUTOSAR, electronic control unit (ECU), test data generation, optimization of computing time, control flow oriented test, fragmented real-time test.
Abstract:
Die Verletzung von Echtzeitbedingungen in elektronischen Steuergeräten, die zu sporadischem Fehlverhalten führt, muss durch Realzeittests ausgeschlossen werden. Zu diesem Zweck ist der maximale Rechenzeitbedarf der verschiedenen Software-Komponenten des Steuergeräts zu bestimmen. In dieser Arbeit werden existierende Testkonzepte zur Bestimmung der maximalen Ausführungsdauer für den praktischen Einsatz weiterentwickelt und neue Testverfahren konzipiert. Mithilfe von verschiedenen Verfahren zur automatischen Generierung von Testdaten wird versucht, Testfälle zu erzeugen, die eine möglichst lange Rechenzeit nach sich ziehen. Die Verfahren werden durch Simulation und anhand von Steuergeräten mit komplexen Software-Komponenten aus aktuellen Entwicklungsprojekten evaluiert. «
Die Verletzung von Echtzeitbedingungen in elektronischen Steuergeräten, die zu sporadischem Fehlverhalten führt, muss durch Realzeittests ausgeschlossen werden. Zu diesem Zweck ist der maximale Rechenzeitbedarf der verschiedenen Software-Komponenten des Steuergeräts zu bestimmen. In dieser Arbeit werden existierende Testkonzepte zur Bestimmung der maximalen Ausführungsdauer für den praktischen Einsatz weiterentwickelt und neue Testverfahren konzipiert. Mithilfe von verschiedenen Verfahren zur au... »
Translated abstract:
The violation of real-time constraints in electronic control units leads to sporadic failures. Consequently, the real-time properties of an electronic control unit have to be inspected thoroughly. This necessitates an analysis of the maximum computational resources, that are required by the different software components of the electronic control unit.
The focus of this thesis is to develop new testing methods for determining the worst case execution times of automotive software components. Furthermore existing test concepts are extended such, that they are suitable for a practical application. Different applied methods for automatic test data generation try to find test cases, that cause a preferably long computation time. The testing methods are evaluated both by simulation and by examining complex software components that run on electronic control units.
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The violation of real-time constraints in electronic control units leads to sporadic failures. Consequently, the real-time properties of an electronic control unit have to be inspected thoroughly. This necessitates an analysis of the maximum computational resources, that are required by the different software components of the electronic control unit.
The focus of this thesis is to develop new testing methods for determining the worst case execution times of automotive software components. Furt... »