User: Guest  Login
Original title:
Studien zur Entwicklung und Evaluation eines Trainings für angehende Lehrkräfte zum Nutzen empirischer Studien 
Translated title:
Developing and Evaluating a Training Program Fostering Pre-Service Teachers' Competence in dealing with Scientific Evidence 
Year:
2018 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.) 
Referee:
Prenzel, Manfred (Prof. Dr.); Bauer, Johannes (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
evidenzbasierte Praxis, Intervention, kritisches Hinterfragen, Argumentieren, Lehramtsstudierende 
Translated keywords:
evidence-based practice, intervention, critical appraisal, argumentation, pre-service teachers 
TUM classification:
EDU 510d 
Abstract:
Das kompetente Nutzen von Evidenz spielt im Bildungswesen eine immer größere Rolle. Der Praxistransfer hat jedoch bisher in vielen Bereichen nicht, oder nur unzureichend, stattgefunden. Im Anschluss an diese Entwicklungen wurde ein Training für Lehramtsstudierende zum kompetenten Umgang mit Evidenz entwickelt. Als zentrales Ergebnis dieser Arbeit ist zu berichten, dass das Training signifikant große Effekte auf die hierfür relevanten Kompetenzen erzielen konnte. 
Translated abstract:
The competent use of scientific evidence is becoming increasingly important in educational policy and practice. However, in many fields, the theory-to-practice transfer has either not occurred or is insufficient. Due to these developments, we designed a training program for pre-service teachers. A central finding of this work is that the training had significantly large effects on the relevant competences. 
Oral examination:
13.07.2018 
File size:
6103599 bytes 
Pages:
237 
Last change:
03.08.2018