User: Guest  Login
Original title:
Entwicklung eines Geschäftsprozessmodells als Referenz für einen curricular intendierten beruflichen Unterricht
Translated title:
Development of a business process model as a reference for vocational instruction based on curricular intentions
Author:
Schirmer, Henry
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Wittmann, Eveline (Prof. Dr.)
Referee:
Wittmann, Eveline (Prof. Dr.); Tramm, Tade (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Unternehmensmodell, Unternehmensprozessmodell, Geschäftsprozessmodell, Geschäftsprozessorientiertes Unternehmensmodell, Referenzielle Organisationsstrukturen, Geschäftsprozessorientierte Organisationsstruktur, Geschäftsprozesse, Arbeitsprozesse, Workflow, Didaktische Modellbildung, Digitalisierung, Industrie 4.0, Wertschöpfungsketten, Dynamic Capabilities, Kompetenzorientierung, Kompetenzmessung, Geschäftsprozessorientiertes Rechnungswesen, Externes Rechnungswesen, Internes Rechnungswesen, Betri...     »
Translated keywords:
Business model, Business process model, Business-process-oriented business model, Referential organizational structures, Business-process-oriented organizational structure, Business processes, Work processes, Workflow, Didactic modeling, Digitalization, Industry 4.0, Value chains, Dynamic Capabilities, Competence orientation, Competency measurement, Business process oriented accounting, External accounting, Internal accounting, Business accounting, Process identification, Process specification,...     »
TUM classification:
EDU 440d
Abstract:
In dieser Monographie werden referenzielle Geschäftsprozesse sowie ein kriteriengeleitetes Vorgehen zur Konkretisierung von Prozessdesigns entwickelt. Die Forschungsergebnisse können dazu genutzt werden, bei Lehrkräften ein geschäftsprozessorientiertes Systemverständnis zu fördern, das sie dabei unterstützt, curricular intendierte berufliche Unterrichte zu gestalten. Ziel ist es, bei Lernenden ein Prozesswissen aufzubauen, welchem in Zeiten zunehmender Digitalisierung und Vernetzung betriebliche...     »
Translated abstract:
In this monograph, referential business processes as well as a criteria-driven approach to concretize process designs are developed. The research findings can be used to support teachers to develop a business-process-oriented system understanding, helping them to design occupational instruction as intended in the curricula. The goal is for learners to build up process knowledge, which is of particular importance in times of increasing digitalization and connectivity of business activities within...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1519951
Date of submission:
27.09.2019
Oral examination:
20.02.2020
File size:
5682417 bytes
Pages:
418
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20200220-1519951-1-2
Last change:
12.03.2020
 BibTeX