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Original title:
Entwicklung eines fahrerbasierten Werkzeugs zur Objektivierung subjektiver Fahreindrücke 
Translated title:
Design of a driver-based tool for the objective assessment of subjective impressions regarding handling performance 
Year:
2010 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.) 
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Heißing, Bernd (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Fahrdynamik, Objektivierung 
Abstract:
Gesellschaftliche, ökologische und wirtschaftliche Randbedingungen erfordern Effizienzsteigerungen in der Fahrzeugentwicklung. Besonderer Bedarf besteht am durchgängigen Einsatz von Werkzeugen in Realfahrt und Simulation sowie gesteigerter Ursächlichkeit von Fahrverhaltensurteilen. Daher entwickelt diese Arbeit ein fahrerbasiertes Verfahren zur objektiven Bewertung der Querdynamik von PKW. Dazu dient zum Einen ein Modell menschlicher Empfindung. Zum Anderen erfolgt die Konservierung von Fahrstra...    »
 
Translated abstract:
Social, ecological and economic constraints require raising efficiency during the development of vehicles. There is a particular need for integrated tools in real and virtual test drives as well as for increased causality within the assessment of driving behavior. Consequently these theses introduce a driver-based procedure for the objective assessment of handling performance of passenger cars. The first part of the concept is a model of human perception. The second component is a driver model w...    »
 
Oral examination:
17.12.2010 
File size:
6242418 bytes 
Pages:
137 
Last change:
12.01.2011