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Original title:
Objektivierung des Schwingungskomforts bei instationärer Fahrbahnanregung 
Translated title:
Quantification of Vibrational Comfort during Instationary Excitation by Road Surfaces 
Year:
2010 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.) 
Referee:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.); Bubb, Heiner (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
instationär, Komfort, Schwingungskomfort, Perzeptionsschwelle, gerade wahrnehmbarer Unterschied, Relevanzfilterung, Random Forest, Maskierung 
Translated keywords:
instationary, comfort, vibration, perception treshold, Random Forest, masking 
Abstract:
In der vorliegenden Arbeit werden Filter für die Schwingungskomfortbewertung von Fahrzeugen bei instationärer Fahrbahnanregung entwickelt. Entsprechend der menschlichen Wahrnehmung erfolgt zunächst die Selektion komfortrelevanter Streckenabschnitte, bevor diese Eingang in die Bewertung finden. Die Untersuchungen basieren auf Beschleunigungssignalen an den Schnittstellen zwischen Mensch und Fahrzeug. Ein wesentlicher Aspekt der Arbeit liegt darin, dass alle betrachteten Schwingungsphänomene mit e...    »
 
Translated abstract:
In the presented work, filters are developed for the evaluation of vibration comfort at instationary excitation. Corresponding to human perception, comfort-relevant sections of the road are chosen. These measurement periods comprise the foundation of further evaluation. Acceleration signals gathered at specific points of the human-machine interface provide the raw data for the testing process. A core aspect of these studies is to examine all recorded phenomena of vibration with an overlaid noise...    »
 
Oral examination:
01.09.2010 
Pages:
145 
Last change:
24.09.2010