User: Guest  Login
Original title:
Randomisierte, kontrollierte Studie zum Vergleich unterschiedlich aufwändiger Psychoedukations- Interventionen bei Schizophrenie 
Translated title:
Randomized, controlled trial comparing different psychoeducational interventions for patients with schizophrenia 
Year:
2010 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Medizin 
Advisor:
Leucht, Stefan M. (Priv.-Doz. Dr.) 
Referee:
Förstl, Johann (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MED Medizin 
Keywords:
Psychoedukation 
Translated keywords:
psychoeducation 
Abstract:
In dieser randomisierten, kontrollierten Multicenterstudie wurden drei unterschiedlich zeit-, kosten- und organisationsaufwändige Psychoedukations (PE)- Interventionen bei 412 schizophrenen Patienten miteinander und mit einer Kontrollgruppe verglichen. Die Interventionen waren: Profi-geleitete PE, Peer-geleitete PE und Video-geleitete PE. In allen drei Interventionsgruppen kam es im Prä-Post Vergleich zu einer Verbesserung des Wissensscores, sowie in der Horne-Skala, im DAI-10 und in...    »
 
Translated abstract:
Three different psychoeducational interventions (professional-, peer-, and video-led) were compared with each other and a control group in this randomized, controlled, multi-center study. 412 patients suffering from schizophrenia were included. After the interventions all three groups showed an improvement of knowledge of illness and of medication attitudes as assessed by the Horne Scale, the Drug Attitude Inventory-10 and the Medication Adherence Rating Scale. Most improvement was s...    »
 
Oral examination:
14.10.2010 
Pages:
78 
Last change:
26.10.2010