User: Guest  Login
Original title:
Eigenschaften kombinierter Labyrinth-Bürstendichtungen für Turbomaschinen 
Translated title:
Characteristics of Combined Labyrinth-Brush Seals for Turbomachinery 
Year:
2010 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Spliethoff, Hartmut (Prof. Dr. habil.) 
Referee:
Ulbrich, Heinz (Prof. Dr. Dr. habil.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Labyrinthdichtung, Bürstendichtung, Strömungsmaschine, Rotordynamik, Spalterregung, Spaltverluste, Experiment, Numerische Simulation, Rotordynamische Koeffizienten 
Translated keywords:
labyrinth seal, brush seal, turbomachine, rotordynamic, fluid-structure interaction, leakage losses, experiment, numerical simulation, rotordynamic coefficients 
Abstract:
Die Wirkungsgrade von Turbomaschinen lassen sich durch neue Dichtungstechniken weiter verbessern. Voraussetzung dafür ist aber, dass sich der Einsatz der neuen Dichtungen nicht negativ auf das Stabilitätsverhalten der Turbomaschine (Rotorschwingungen) oder die Lebensdauer (Verschleiß) auswirkt. Bürstendichtungen aus dem Flugtriebwerksbau sind eine solche Technik. Für den Einsatz in anderen Turbomaschinen mit erhöhten Anforderungen an Lebensdauer und Betriebsparameter, wie z.B. Dampfturbinen, sin...    »
 
Translated abstract:
Turbomachinery efficiency can be furthermore improved by new sealing techniques. The application of these seals requires that no negative stability behaviour of the turbomachine (rotor vibrations) occurs and there is no limitation in lifetime (wear). Brush seals for aircraft engines are such a technology. For application in other turbomachinery with increased demand for service life and operating parameters, e.g. steam turbines, combined labyrinth-brush seals are required. In this paper a basic...    »
 
Oral examination:
12.02.2010 
Pages:
138 
Last change:
06.05.2010