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Original title:
Wirksamkeit von informationellen Triggern untersucht anhand von Energieverbrauchsfeedbacksystemen in Automobilen 
Translated title:
Effectiveness of Informational Triggers Studied by Means of Energy Consumption Feedback Systems in Automobiles 
Year:
2019 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Informatik 
Advisor:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.) 
Referee:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.); Ott, Jörg (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik 
Keywords:
Informationelle Trigger, Energieverbrauchsfeedbacksystem 
Translated keywords:
Informational Trigger, Energy consumption feedback system 
TUM classification:
WIR 523d 
Abstract:
Die Ergebnisse eines Fahrsimulatorexperimentes zeigen: (1) überraschend zwischen den Energieverbrauchsfeedbacksystemen (visuell, visuell-haptisch und haptisch) keine signifikanten Differenzen im Energieverbrauch; (2) in zwei gegensätzlichen Fahrszenarien, dass Menschen, welche motiviert sind energieeffizient zu fahren, relativ energieeffizienter fahren als nicht-motivierte Menschen sowie (3) dass das Fahrszenario einen stärkeren Einfluss auf das menschliche Handeln hat als das Feedbacksystem. 
Translated abstract:
The results of a driving simulator experiment illustrate: (1) surprisingly no significant differences in energy consumption between the energy consumption feedback systems (visual, visual-tactile and haptic); (2) in two contrasting driving scenarios that people who are motivated to drive energy-efficient are relatively more energy efficient than non-motivated people; and (3) that the driving scenario has a greater impact on human action than the feedback system. 
Oral examination:
11.03.2019 
File size:
10721062 bytes 
Pages:
274 
Last change:
27.03.2019