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Original title:
Top-Down-Entwicklung von Aktiven Sicherheitssystemen für Kreuzungen 
Translated title:
Top-down-development of active safety systems for intersections 
Year:
2008 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.) 
Referee:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.); Lohmann, Boris (Prof. Dr. habil.) 
Language:
de 
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Fahrerassistenz, Aktive Sicherheit, Linksabbiegen, Linksabbiegeassistenz, Stop-Schild-Assistent, Unfallanalyse, Top-Down-Entwicklung, 3D-Fahrerverhaltensmodell, Morphing, Field-Morphing, Warndilemma, Eingriffsdilemma, 3D-Trajektorie, 3D-Aufenthaltswahrscheinlichkeit, Kollisionswahrscheinlichkeit, Sensoranforderung, Fahrsimulator, Fahrversuch 
Translated keywords:
Driver assistance system, active safety, left-turn-assistance, left turn across path, stop-sign-assistance, accident analysis, top-down-development, 3D driver model, morphing, field-morphing, warning dilemma, intervention dilemma, 3D trajectory, 3D sojourn probability, collision probability, sensor requirement, driving simulator, road trial 
Abstract:
Unfälle an Kreuzungen zählen zu den häufigsten Verkehrsunfällen und bergen entsprechendes Reduzierungspotential durch den Einsatz Aktiver Sicherheitssysteme. In der vorliegenden Arbeit wird eine top-down-orientierte Methode zur Entwicklung von Aktiven Sicherheitssystemen für Kreuzungen vorgestellt. Anhand dieser Methode wird eine Analyse des Unfallgeschehens durchgeführt und es werden zwei prototypische Aktive Sicherheitssysteme für Kreuzungen entwickelt, ein Stop-Schild-Assistent, der das verse...    »
 
Translated abstract:
Accidents at intersections belong to the most common traffic accidents and thus hold a major potential for active safety systems. A top-down-oriented method for the development of active safety systems for intersections is presented in this paper. An accident analysis is carried out on the basis of this method and two prototype systems a Stop-Sign-Assistant that prevents drivers from unintentionally passing a Stop-sign without decelerating and a Left-Turn-Assistant that prevents the collision of...    »
 
Oral examination:
15.12.2008 
Pages:
146 
Last change:
03.06.2009