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Original title:
An Adaptive Feed-Forward Controller for Active Wing Bending Vibration Alleviation on Large Transport Aircraft 
Translated title:
Eine adaptive Vorsteuerung zur aktiven Kompensation von Flügelbiegeschwingungen für große Transportflugzeuge 
Year:
2009 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Baier, Horst (Prof. Dr.) 
Referee:
Holzapfel, Florian (Prof. Dr.); Baier, Horst (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Adaptive control, Feed-forward Control, Active Vibration Compensation 
Translated keywords:
Adaptive Regelung, Störgrößenaufschaltung, Aktive Vorsteuerung, Aktive Kompensation von Strukturschwingungen 
Controlled terms:
Transportflugzeug; Tragflügel; Aktive Schwingungsdämpfung; Adaptive Steuerung; Vorsteuerung; Online-Publikation 
TUM classification:
VER 520d; VER 539d; MTA 580d 
Abstract:
Particularly on large transport aircraft the first wing bending mode is significantly excited by atmospheric turbulence. Based on flight test data, it is shown that the related modal accelerations can be compensated very efficiently by feed-forward control. In order to increase the robustness of the control performance against plant uncertainties, an adaptive algorithm is designed for said feed-forward control. Moreover, the stability of the adaptation is analysed. Finally, the implementation of...    »
 
Translated abstract:
Vor allem bei sehr großen Transportflugzeugen wird der erste Flügelbiegemode zum Teil stark von atmosphärischen Turbulenzen angeregt. Anhand von Flugversuchsdaten wird gezeigt, daß sich die dabei auftretenden modalen Beschleunigungen sehr effektiv durch eine Störgrößenaufschaltung kompensieren lassen. Zur Erhöhung der Robustheit der Regelgüte gegenüber Unsicherheiten in der Regelstrecke wird ein Adaptionsalgorithmus für eine solche Vorsteuerung entworfen, und dessen Stabilität untersucht. Mit Hi...    »
 
ISBN:
978-3-86853-033-9 
Oral examination:
02.03.2009 
Pages:
163 
Last change:
04.12.2014