User: Guest  Login
Original title:
Wahrnehmbarkeit von Fahrzeugaußengeräuschen in Hintergrundgeräuschen: Psychoakustische Beurteilungen und modellbasierte Prognosen 
Translated title:
Perceptibility of vehicle exterior noise in background noises: Psychoacoustic evaluation and model-based predictions 
Year:
2008 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik 
Advisor:
Fastl, Hugo (Prof. Dr. Dr. habil.) 
Referee:
Diepold, Klaus (Prof. Dr.); Fastl, Hugo (Prof. Dr. Dr. habil.) 
Language:
de 
Subject group:
ELT Elektrotechnik 
Keywords:
Fahrzeugaußengeräusche, Fahrzeugwahrnehmung, Verkehrssicherheit, 
Translated keywords:
vehicle exterior noise, perception of vehicle exterior noise, traffic safety 
Abstract:
Die höchstzulässigen Außengeräuschpegel von Kraftfahrzeugen sind seit den siebziger Jahren stetig gesenkt worden. Dadurch entsteht die Gefahr, dass Einzelfahrzeuge im Hintergrundlärm nicht rechtzeitig gehört werden. Die vorliegende Arbeit untersucht deshalb mittels psychoakustischer Methoden die Wahrnehmbarkeit von Fahrzeugaußengeräuschen in unterschiedlichen Hintergrundgeräuschen. Es werden „kritische Abstände“ definiert, in denen ein Fahrzeug von Fußgängern wahrgenommen werden muss, damit Un...    »
 
Translated abstract:
Since the nineteen seventies, the maximum vehicle exterior noise level permitted has been successively lowered. Thus, nowadays, the danger of perceiving single vehicles in a background noise too late to avoid accidents arises. This thesis therefore uses psychoacoustic methods in order to evaluate acoustic perceptibility of vehicle exterior noises in different background noises. “Critical distances”, which must exist between pedestrians and vehicles to safely avoid accidents, are defined. Based o...    »
 
Oral examination:
10.12.2008 
Pages:
119 
Last change:
23.12.2008