User: Guest  Login
Original title:
Wirkung von Fahrerassistenz auf der Führungsebene in Abhängigkeit der Modalität und des Automatisierungsgrades
Translated title:
Influence of driver assistance depending on the modality and the level of automation
Author:
Lange, Christian
Year:
2008
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.)
Referee:
Klinker, Gudrun J. (Prof., Ph.D.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Ergonomie, Fahrerassistenz, HMI
Translated keywords:
Ergonomics, Driver Assistance Systems, HMI
Abstract:
Es wird auf Basis einer systemergonomischen Betrachtung der Fahraufgabe der Bedarf an Fahrerassistenz abgeleitet und anschließend aufbauend auf Gesetzmäßigkeiten aus der Ergonomie und der Automatisierungstechnik, eine Interaktionsmetapher zur Längs- und Querführungsunterstützung abgeleitet, bei der Fahrer und Assistenzsystem als kooperative Partner zusammenwirken. Diese wird in verschiedenen Ausprägungen im Fahrsimulator umgesetzt und in mehreren Versuchsreihen zunächst partiell verfeinert und d...     »
Translated abstract:
Based on the systemergonomic evaluation of the driving task performed on the vehicle guidance level, the requirements for driver assistance were derived. An interaction metaphor for the longitudinal and transversal assistance has been developed as the result of performed research. In this metaphor driver and assistance system interact in a cooperative way. The underlying cooperative concept of the metaphor is realized in various implementations for experimental evaluation and further improvement...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=633326
Date of submission:
28.11.2007
Oral examination:
09.06.2008
Pages:
254
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20071127-633326-1-4
Last change:
01.07.2008
 BibTeX