aeroelastic modeling, model adaptive control, model based fault detection, structural health monitoring, active structure control
Abstract:
Eine neue Entwurfsmethode für adaptive Regler zur aktiven Dämpfung elastischer und aeroelastischer
Strukturen mit variablen Parametern löst den Konflikt der Reglerauslegung zwischen den
zu erreichenden, spezifizierten Zielen und der notwendigen Robustheit. Erreicht wird dies durch
adaptive Regler mit integrierter Technologie zur modellbasierten online Detektion des Betriebszustands,
wodurch die autonome Anpassung der Strukturregelung und damit eine Steigerung der
Regelleistung ermöglicht wird. Funktionsweise und Handhabbarkeit dieser Entwurfsmethode werden
am Beispiel eines Zweimassensystems erläutert. Abschließend erfolgt die Reglerauslegung zur
Demonstration der Praxistauglichkeit an einem aeroelastischen Modell eines Großverkehrsflugzeugs. «
Eine neue Entwurfsmethode für adaptive Regler zur aktiven Dämpfung elastischer und aeroelastischer
Strukturen mit variablen Parametern löst den Konflikt der Reglerauslegung zwischen den
zu erreichenden, spezifizierten Zielen und der notwendigen Robustheit. Erreicht wird dies durch
adaptive Regler mit integrierter Technologie zur modellbasierten online Detektion des Betriebszustands,
wodurch die autonome Anpassung der Strukturregelung und damit eine Steigerung der
Regelleistung ermöglicht wi... »
Translated abstract:
A novel concept of adaptive controllers for the active damping of elastic and aeroelastic structures
with variable parameters solves the conflict of the controller synthesis between the specified
objectives to be reached and the required robustness. This is achieved by controllers with integrated
technology for modelbased online detection of the operating state, whereby the autonomous
adaption of the controller and therewith an increase of the controller performance is enabled. Functionality
and application of this controller concept are exemplified by a two mass system. Finally
the controller synthesis is carried out for the aeroelastic model of a wide body commercial aircraft
in order to demonstrate the potential regarding the application in industrial practice. «
A novel concept of adaptive controllers for the active damping of elastic and aeroelastic structures
with variable parameters solves the conflict of the controller synthesis between the specified
objectives to be reached and the required robustness. This is achieved by controllers with integrated
technology for modelbased online detection of the operating state, whereby the autonomous
adaption of the controller and therewith an increase of the controller performance is enabled. Functionality... »