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Original title:
Methodenentwicklung zur virtuellen Auslegung von Lastwechselphänomenen in Pkw 
Translated title:
Method development for the virtual design of load reversal phenomena in passenger cars 
Year:
2007 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.) 
Referee:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.); Schiller, Frank (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Lastwechselphänomene, Methodenentwicklung, Mehrkörpersimulation, Fahrzeugmodell, Motormodell, Bewertungsmethode, Sensitivitätsanalyse 
Translated keywords:
load reversal phenomena, method development, multi-body-simulation, car model, engine model, assessment method, sensitivity analysis 
Controlled terms:
Personenkraftwagen; Lastwechselverhalten; Simulation 
TUM classification:
VER 027d; MAS 045d 
Abstract:
Das neu entwickelte Analysetool beinhaltet ein detailliertes Gesamtmodell, bestehend aus Fahrzeugmodell (SIMPACK) und Motormodell (MATLAB Simulink). Mit diesem Gesamtmodell kann das Lastwechselverhalten eines Pkw simuliert werden. Mittels zweier im Analysetool eingebundener Bewertungsmethoden (Ruckelpeak und AVL-Drive) kann das Lastwechselverhalten aus Messung oder Simulation beurteilt werden. Die Methode Ruckelpeak wurde im Rahmen dieser Arbeit grundlegend erneuert. Das Analysetool ermöglicht d...    »
 
Translated abstract:
The newly developed analysis tool contains a detailed model, consisting of a car model (SIMPACK) and an engine model (MATLAB Simulink). With these models load reversal phenomena of a passenger car can be simulated. By means of two built-in assessment methods (Ruckelpeak and AVL-Drive) the load reversal behaviour, whether derived from measurements or from simulation, can be evaluated. In this study the Ruckelpeak method is renewed significantly. The analysis tool renders the virtual design of pow...    »
 
Oral examination:
31.10.2007 
Pages:
149 
Last change:
12.01.2011