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Original title:
Dreidimensionale dynamische Tunnel-Halbraum-Interaktion
Original subtitle:
Ein Verfahren auf der Grundlage einer Kopplung der Integraltransformationsmethode mit der Finite-Elemente-Methode
Translated title:
Three-Dimensional Dynamic Tunnel-Half-Space Interaction
Translated subtitle:
A Method on the Basis of Coupling the Integral Transform Method with the Finite Element Method
Author:
Müller, Kai
Year:
2007
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Bauingenieur- und Vermessungswesen
Advisor:
Grundmann, Harry (Prof. Dr.)
Referee:
Müller, Gerhard H. (Prof. Dr. Dr. habil.); Bletzinger, Kai-Uwe (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
Halbraumdynamik, Tunnels, Erschütterungen, bewegte Lasten, Masse-Feder-Systeme, nichtlineare Fahrzeug-Fahrweg-Tunnel-Halbraum-Interaktion, Integraltransformationsmethode, Finite-Elemente-Methode
Translated keywords:
soil dynamics, tunnel vibrations, moving loads, floating slab-track, nonlinear vehicle-track-tunnel-soil interaction, integral transform method, finite element method
Controlled terms:
Tunnelbau; Integraltransformation; Finite-Elemente-Methode
TUM classification:
BAU 702d
Abstract:
Es wurde ein Prognosemodell zur Erfassung der dreidimensionalen dynamischen Tunnel-Halbraum-Interaktion entwickelt. Das Verfahren basiert auf einer Kopplung der Integraltransformationsmethode (ITM) zur Erfassung der unendlichen Ausdehnung des Bodens und der Finite-Elemente-Methode (FEM) zur Beschreibung beliebiger Tunnelgeometrien sowie innerer Einbauten. Die Kopplung wird mit Hilfe der Substrukturtechnik im Wellenzahl-Frequenzraum vollzogen. Das erfordert die Formulierung der FEM in entsprechen...     »
Translated abstract:
A model for the assessment of the three-dimensional dynamic tunnel-half-space interaction has been established. The model is based upon a coupling of the integral transform method (ITM) to take into account the infinite extensions of the soil with the finite element method (FEM) to consider the arbitrary shape of the tunnel and interior constructional elements. The coupling is performed using a substructuring approach in the wavenumber-frequency domain. Therefore a modified FEM description is ne...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=608466
Date of submission:
06.03.2007
Oral examination:
11.06.2007
Pages:
169
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20070625-608466-1-1
Last change:
28.09.2007
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