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Original title:
Numerische Simulation der Strömung in Radseitenräumen von Turbomaschinen 
Translated title:
Numerical simulation of the fluid flow between the rotating impeller and the casing of turbo machines 
Year:
2006 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Schilling, Rudolf (Prof. Dr. Dr. habil.) 
Referee:
Kau, Hans-Peter (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
Keywords:
Achsensymmetrisch; Krummliniges Koordinatensystem; Differential Geometrie; Nichtlineare Wirbelviskositätsmodelle; Turbulenzmodelle; Finite-Volumen-Verfahren; Druckkorrekturverfahren; Multiblock-Strategie 
Translated keywords:
Axisymmetric; curvilinear coordinate system; differential geometry; non-linear eddy viscosity models; turbulence models; finite volume method; pressure correction method; multi-block strategy 
Controlled terms:
Strömungsmaschine; Laufrad ; Gehäuse; Spaltströmung; Numerische Strömungssimulation; Turbulenz 
TUM classification:
MAS 567d; MAS 571d; MTA 309d; MTA 460d 
Abstract:
Ein neu entwickeltes Navier-Stokes Verfahren wurde für die Berechnung der rotationssymmetrischen Strömung in Radseitenräumen von Turbomaschinen entwickelt. Zur Beschreibung des Problems wurde das krummlinige zylindrische Koordinatensystem gewählt, weshalb mathematische Operationen im Riemannraum der Differentialgeometrie durchgeführt wurden. Um die Strömung bei hohen, technisch relevanten Reynolds-Zahlen zu erfassen, wurden verschiedene Turbulenzmodelle implementiert. Im Sinne des Finiten-Vol...    »
 
Translated abstract:
A new Navier-Stokes solver was developed for the simulation of the rotationally symmetric flow between the rotating impeller and the casing of turbo machines. For the description of the problem the curvilinear cylindrical coordinate system was selected. Therefore mathematical operations were accomplished in the Riemannian space of the differential geometry. In order to capture the flow at high, technically relevant Reynolds numbers, different turbulence models were implemented. In the momentum...    »
 
Oral examination:
18.12.2006 
File size:
4026727 bytes 
Pages:
177 
Last change:
14.08.2007