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Original title:
Modeling of Automotive HVAC Units Using Proper Orthogonal Decomposition 
Translated title:
Modellierung von Fahrzeug-Klimaanlagen mittels Proper Orthogonal Decomposition 
Year:
2019 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.) 
Referee:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.); Köhler, Jürgen (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie; ERG Energietechnik, Energiewirtschaft; MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik 
TUM classification:
MTA 600d; CIT 280d; ERG 420d 
Abstract:
A Reduced Order Model approach for HVAC units is developed for model-based climate control to eliminate costly temperature sensors and increase comfort. The methodology combines the strength of well established first law modeling methods with Proper Orthogonal Decomposition (POD) to form an accurate description of flow and mixing in HVAC units. The HVAC model was calibrated by measurement data and comprehensive validation data was obtained. High accuracy of the predicted outlet temperatures and...    »
 
Translated abstract:
Eine niederdimensionale Modellierungsmethode wurde zur modellbasierten Regelung von Fahrzeug-Klimaanlagen entwickelt. Die Methode verknüpft physikalische Modellansätze mit der Proper Orthogonal Decomposition, um die Strömung und Mischung im Klimagerät zu beschreiben. Das Modell wurde mit Messdaten kalibriert und anhand zusätzlicher Validierungsmessungen evaluiert. Dadurch konnte gezeigt werden, dass das Modell die Ausblastemperaturen mit hoher Genauigkeit vorhersagt und die modellbasierte Regelu...    »
 
Oral examination:
29.05.2019 
File size:
17796727 bytes 
Pages:
176 
Last change:
12.06.2019