User: Guest  Login
Original title:
Compensation of Drivetrain Oscillations in Electric Vehicles 
Translated title:
Kompensation von Antriebsstrangschwingungen in Elektrofahrzeugen 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.) 
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Oksanen, Timo (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
MAS Maschinenbau; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Backlash, Drivetrain, Robust Control, Flatness, Torque Vectoring 
Translated keywords:
Spiel, Robuste Regelung, Flachheit, Torque Vectoring, Elektrofahrzeuge 
TUM classification:
VER 020d 
Abstract:
Low-frequency drivetrain oscillations below 20 Hz harm safety and performance of electric vehicles. In this regard, the key issues are changing oscillation behavior due to nonlinear tire dynamics and backlash effects. This disseration addresses these problems by controlling the electric motor's torque. A mathematical model is constructed, validated and analyzed. Based on the model, robust control design tackles the changing tire dynamics. The backlash is compensated via differential flatness. 
Translated abstract:
Antriebsstrangschwingungen mit Frequenzen bis 20 Hz stören Sicherheitsfunktion und Fahrdynamik von Elektrofahrzeugen. Dabei stellen vor allem die Änderungen der Systemdynamik durch das Reifenverhalten sowie Spiel im Antriebsstrang große Probleme dar. Diese Dissertation nutzt die präzise Drehmomentregelung des Elektromotors zur Schwingungsdämpfung. Die Robustheit der Regelung adressiert dabei die Reifendynamik während das Spiel über die Flachheit des Systems mit einer Vorsteuerung kompensiert wir...    »
 
ISBN:
978-3-8440-7796-4 
Oral examination:
29.10.2020 
File size:
5162011 bytes 
Pages:
144 
Last change:
25.02.2021