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Original title:
Beitrag zur Klärung kinematischer und konstruktiver Einflussparameter zur Opimierung des tribologischen Systems Kolbengruppe 
Translated title:
Analysis of Design and Kinematic Parameters to Optimize the Piston Assembly Tribology 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.) 
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Eilts, Peter (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Reibung, Kolbengruppe, Kolbengruppenreibung, Floating Liner Motor, Formhonung, variabler Kurbeltrieb 
Translated keywords:
Friction, Piston Assembly, Loating Liner Engine, Variable Crank Train 
TUM classification:
MAS 520d 
Abstract:
Von den gesamten mechanischen Verlusten eines Verbrennungsmotors entfallen bis zu 45% auf die Reibung der Kolbengruppe. Im Rahmen dieser Arbeit werden mit Hilfe eines weiterentwickelten Versuchsmotors nach dem Floating-Liner-Prinzip verschiedene Lösungsansätze zur Reduzierung der Kolbengruppenreibung erörtert. Hierzu wird sowohl der Einfluss spezifischer Komponenteneigenschaften, wie z.B. das Kolbeneinbauspiel oder die Formhonung, als auch der Einfluss der Grundkinematik des Kurbeltriebes detail...    »
 
Translated abstract:
Friction in the piston assembly is responsible for about 45% of the total mechanical loss in a gasoline engine. By the means of an enhanced testing rig working with the floating liner principle, various approaches to minimize the piston assembly friction are discussed in this paper. On the one hand, the influence of specific component characteristics like piston clearance or form honing and on the other hand, influence of crank train kinematics are analysed in detail to minimize the friction of...    »
 
ISBN:
978-3-943813-30-2 
Oral examination:
20.07.2020 
Last change:
18.09.2020