User: Guest  Login
Original title:
Vergleich zweier computergestützter Trainingsverfahren basaler vs. komplexer kognitiver Funktionen für schizophren erkrankte Patienten 
Translated title:
Comparison of two computer-assisted trainings of basic vs. complex cognitive functions for schizophrenic patients 
Year:
2004 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften 
Advisor:
Hacker, Winfried (Prof. Dr.); Jahn, Thomas (Priv.-Doz. Dr.) 
Referee:
Hacker, Winfried (Prof. Dr.); Jahn, Thomas (Priv.-Doz. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
PSY Psychologie 
Keywords:
Schizophrenie; kognitive Beeinträchtigungen; computergestütztes kognitives Training; Aufmerksamkeit; exekutive Funktionen 
Translated keywords:
schizophrenia; cognitive impairments; computer-assisted cognitive training; attention; executive functions 
Controlled terms:
Schizophrenie; Kognitive Psychotherapie; Aufmerksamkeit/Übung; Computerunterstütztes Verfahren 
TUM classification:
PSY 780d; PSY 210d; PSY 235d 
Abstract:
Kognitive Beeinträchtigungen stellen einen zentralen Faktor schizophrener Erkrankungen dar, der sich hemmend auf den Rehabilitationsverlauf auswirkt. Computergestützte kognitive Trainingsverfahren haben sich als effektiv für ihre Behandlung erwiesen. Die spezifische Wirksamkeit der Komponenten dieser Programme blieb jedoch unklar. Ziel dieser Arbeit war es, Elemente computergestützter kognitiver Trainingsverfahren für schizophrene Patienten zu evaluieren. Dafür wurde ein Training komplexer kogni...    »
 
Translated abstract:
Cognitive impairments are a central aspect of schizophrenia and an important factor for the effectiveness of rehabilitation. Computer-assisted cognitive training programs have shown to be effective in their treatment. However, the specific effects of the components of these programs are still unknown. The aim of this thesis was to evaluate components of computer-assisted cognitive trainings for schizophrenic patients. A training of complex (executive) cognitive functions was compared with a trai...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München 
Oral examination:
30.11.2004 
File size:
2791738 bytes 
Pages:
197 
Last change:
23.07.2007