User: Guest  Login
Original title:
Reduzierung des Bremsrubbelns bei Kraftfahrzeugen durch Optimierung der Fahrwerkslagerung 
Translated title:
Reduction of Automotive Brake Judder by Optimization of Suspension Mounting 
Year:
2006 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.) 
Referee:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.); Günthner, Willibald A. (Prof. Dr.) 
Format:
Text 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel 
Keywords:
Bremsrubbeln; Mehrkörpersimulation; Schwingungskomfort; Fahrdynamik; Fahrkomfort; Optimierung; Fahrwerkslagerung; Lenkrad-Drehschwingung 
Translated keywords:
brake judder; multi-body-simulation; vibrational comfort; vehicle dynamics; riding comfort; optimization; tuning; torsional vibration 
Controlled terms:
Kraftfahrzeugbau; Bremsung; Schwingungsdämpfung; Bequemlichkeit; Fahrdynamik; Verbesserung; Mehrkörpersystem; Simulation 
TUM classification:
VER 045d; VER 030d; MAS 021d 
Abstract:
Beim leichten Abbremsen von Personenwagen aus höherer Geschwindigkeit kann durch vorgeschädigte Bremsscheiben ein nichtkonstanter Bremsmomentverlauf die Fahrzeugachsen zu erheblichen Schwingungen anregen. In der vorliegenden Arbeit werden einleitend die bekannten Maßnahmen zur Reduzierung dieser bremsinduzierten Schwingungen analysiert und bewertet. Im Mittelpunkt stehen Simulationen in der Umgebung ADAMS/Car. Anhand dieser werden die Möglichkeiten untersucht, bei bestehendem Achskonzept über ei...    »
 
Translated abstract:
During the slight deceleration of passenger cars from higher speed brake torque variations induced by predamaged brake disks can lead to heavy oscillations of the entire suspension. Preliminary the established methods for the reduction of these brakeinduced vibrations are analyzed and evaluated in this dissertation. The focus is set on simulations with the multi-body simulation tool ADAMS/Car. Based upon these, the possibilities of increasing a vehicles robustness against brake judder significan...    »
 
Publication :
Universitätsbibliothek der Technischen Universität München 
Oral examination:
19.07.2006 
File size:
8168954 bytes 
Pages:
148 
Last change:
12.04.2011